Veelgestelde vragen
  • Home > 
  • CVS/Fibromyalgie en conditietraining
Terug naar overzicht

CVS/Fibromyalgie en conditietraining

Een (on)gelukkig huwelijk?

10 februari 2016 | door slimgenezen
Een (on)gelukkig huwelijk?

We horen het dagelijks: al die vermoeiden die op initiatief van een arts of ziekenhuis in één of ander revalidatieprogramma worden gestopt en na enkele weken gedesillusioneerd moeten afhaken. Nog meer uitgeput of geblesseerd van de minste inspanning.

We pleiten schuldig, ook wij!

Zo’n 15-tal jaar geleden dachten we ook dat één van de behandelingspistes bij chronisch vermoeiden moest bestaan uit een conditieprogramma. Na een inspanningstest werden geïnteresseerden uitgenodigd om 3 x per week te sporten (fietsen of lopen), aan een lage tot matige intensiteit. Dit met de achterliggende gedachte dat het verhogen van de lichamelijke conditie minstens zou bijdragen tot een hogere inspanningscapaciteit, zelfs het volledig opklaren van de vermoeidheidsklachten bij deze patiënten.

Wat bleek?

Bijna niemand werd beter en meer dan de helft van de deelnemers moest de strijd onderweg staken. De reden was dat zelfs aan een laag tempo inspanningen leveren voor deze mensen te hoog gegrepen was en in plaats van beter te worden gingen ze elke week verder bergaf.

Onze ogen zijn toen open gegaan. Maar in vele medische centra wordt nog steeds de nadruk gelegd op regelmatige fysieke inspanning, vaak met bedroevende resultaten. En de verklaring is niet eens zo moeilijk. Met deze trainingen probeert men de conditie te verhogen doch chronisch vermoeiden zijn eigenlijk zieke mensen. En bij zieke mensen kan je geen conditie trainen, je moet eerst de patiënt laten herstellen. Dus zijn aangewezen: hersteltrainingen, geen conditietrainingen!

Welke fout maken ze dan in de praktijk?

Ze gebruiken de trainingsschema’s van niet-zieke individuen, gebaseerd op hun hartslagen. En hier gaan ze helemaal de mist in. Chronisch vermoeiden of fibromyalgiepatiënten gaan veel sneller in hoge hartslag (en hiermee ook in verzuring) bij lopen of fietsen, waardoor ze netto veel meer inspanning leveren dan wat wordt aangenomen. Dus in de plaats van een lichte inspanning (vb. 20 minuten joggen aan een Heart Rate* van 130/140) is dit voor onze patiënt een zware tot zeer zware inspanning waar hij dagen moet van bekomen. Geen wonder dat iedereen na enkele weken opgeeft.

Hoe moet het dan wel?

Doe hersteltrainingen en geen conditietraining tot het lichaam groen licht geeft. Koop een hartslagmeter en zet een bovenlimiet (bv. 110/115) en probeer 3 x per week minstens 20 minuten een continue inspanning te doen zonder boven deze hartslag te komen.

Na enkele weken gaat u zich veel beter voelen, ook in het dagelijks leven, en gaat u aan conditietraining kunnen beginnen. En dit doet u door langzaam uw hartslag bij inspanning hoger te laten klimmen, bijvoorbeeld om de 2 weken met enkele slagen (115/120). En indien u terug wat trager recupereert of wat meer moe voelt, moet u terug wat naar omlaag (110/115) tot het lichaam terug GO roept.

Deze zoektocht kan gemakkelijk een aantal maanden duren tot u de fysieke inspanningen kan opdrijven en bijvoorbeeld terug eens met de vrienden kan gaan joggen of fietsen. Maar als u het op deze manier doet – met respect voor uw recuperatie – dan gaat u langzaam de verstoorde recuperatieprocessen in het lichaam nieuw leven inblazen. En hierdoor uw spierpijnen en uitputting naar het rijk der fabelen verwijzen.

Een veelgehoorde opmerking bij de patiënten die dit behandelingsschema toepassen, is dat velen bij aanvang zo moe zijn dat ze zelfs na enkele minuten wandelen al aan zeer hoge hartslagen komen (Heart Rate* boven 130 bij de minste inspanning). En inderdaad dit moet absoluut vermeden worden!

Doe dan het volgende: wanneer de bovengrens (in het begin Heart Rate* 110/115) om de zoveel tientallen meters overschreden wordt, stopt u eventjes tot u terug onder dit getal uitkomt en dan vertrekt u opnieuw.
Maar het is obligaat dat u probeert zoveel mogelijk onder deze lage hartslagen te blijven en dit minstens 3 x 20 minuten per week tot uw lichaam een signaal geeft dat het hoger kan.

Alleen op deze manier kan u genezen!

Neem ook de volgende producten om uw recuperatie te verbeteren:

Voedingssupplementen Omschrijving Aanbevolen gebruik
Dynaforce Herstelt het hormonaal evenwicht ter hoogte van de bijnier waardoor betere recuperatie ontstaat 3 x 30 druppels per dag
Organexitoxx Helpt de spieren te ontzuren na inspanningen 3 x 30 druppels per dag
Cytozyme AD Orgaanextracten die de bijnierschors ondersteunen, hierdoor wordt het recuperatievermogen hersteld 2 tot 4 tabletten per dag


*Heart Rate = hartslag

Meer van Slim Genezen

  • Een continue kwelling!

    Voor velen toch! Bijna dagelijks ontmoeten we mensen met deze klachten in onze praktijk. En uitzonderlijk zien we wel eens snelle en/of spontane genezingen. Jammer genoeg zijn deze op één hand te tellen. Deze ontsteking van het peesblad onder de voet (fasciitis), soms leidend tot een verkalking ervan (hielspoor), heeft inderdaad een beperkt spontaan herstel.

  • Hoe dit voor altijd uit de wereld helpen?

    Je zou er versteld van staan hoeveel keer we deze vraag per dag gesteld krijgen. Hier bovenop komt dan nog een aantal patiënten die voor gerelateerde problemen komen consulteren, doch niet beseffen dat oorzaak nummer 1 hier ook de darmverstopping is. We durven de schatting niet te maken hoeveel producten de inlandse apotheken dagelijks over de toonbank gooien om de stoelgang te bevorderen. En het begint al vroeg!

  • Een pot nat?

    Dit zou wel eens kunnen. We zien ze namelijk al eens samen voorkomen en in toeval geloven we niet zo snel. En toch gaat het niet makkelijk zijn om deze stelling hard te maken. De symptomen zijn namelijk totaal tegenovergesteld. Bij winterhanden (en –voeten) zien we een stuwing van bloed in de uiteinden die zo intens kan zijn, dat de huid niet alleen paars kleurt maar ook vaak huidletsels ontstaan zoals blaren en kloven. Bij het syndroom van Raynaud zien we compleet het tegenovergestelde: de vingers worden wit en blijven pijn doen tot ze terug opgewarmd zijn.

Volg Slim Genezen