Veelgestelde vragen

Uitputting

Abnormaal moe

11 mei 2015 | door slimgenezen
Abnormaal moe

Het lijkt alsof alleen kinderen en gepensioneerden er nog in slagen te ontsnappen aan terugkerende periodes van vermoeidheid. Meer dan 50% van de volwassenen zou zich af en toe abnormaal moe voelen. Een vermoeidheid die niet meteen verdwijnt na rust of vakantie en een weerslag heeft op het dagelijks functioneren.

Uiteraard worden ondertussen niet alleen meer artsenconsultaties gewijd aan dit probleem. Er worden zelfs hele ziekenhuisafdelingen voor gereserveerd. En dan nog maar te zwijgen over de hele geneesmiddelenindustrie die erin geslaagd is vitaminepreparaten, ten onrechte, een suggestie van fitheidsboosters mee te geven.

Precies omdat dit probleem zo weinig accuraat wordt aangepakt en meestal dan ook niet tot een oplossing leidt, gaan wij u proberen wegwijs te maken in de meest voor de hand liggende processen bij blijvende vermoeidheid. En u daardoor trachten op een zo snel en goedkope mogelijke manier verder te helpen. Maar het is erg belangrijk dat u uw eigen gezondheidssituatie op een nauwkeurige en eerlijke manier probeert in te schatten. U zal namelijk merken dat heel wat lichamelijke dysfuncties tot een quasi identieke vermoeidheid kunnen leiden. Het is alleen wanneer u een correct idee en de mogelijke verklaringen heeft over uw toestand uw kansen op succes erg groot zullen zijn. Dit lijkt nogal logisch, niet?

De meest voor de hand liggende verklaring voor blijvende vermoeidheid is "Hypoadrenia" of het verminderd functioneren van de bijnieren. Deze benaming betekent letterlijk “het minder goed functioneren van de bijnieren” en is zelfs in een groot deel van de medische wereld eerder onbekend. En dit uiteraard, omdat er geen geneesmiddelen voor kunnen ontwikkeld worden!

De bijnieren, kleine organen vastgekleefd aan de nieren zelf, zijn echte hormoonfabriekjes met een werking op ons hele organisme. Deze verminderde werking heeft als gevolg dat er minder cortisol en aldosterone geproduceerd wordt en wij ons moe kunnen blijven voelen, ondanks meer rusten en eventueel zelfs vakantie.

De moeheid die te wijten is aan deze stoornis is vaak een chronische moeheid die de hele dag aanwezig blijft en zeker toeneemt op stressmomenten. Vaak zijn er nog bijkomende klachten zoals hoge nood aan zoet door suikerklop (hypoglycemie) of duizelingen bij het rechtkomen uit bed of zetel, of slecht slapen ondanks de moeheid. En precies hierdoor geraken we nog meer uitgeput.

Net omdat deze aandoening meestal erg laattijdig ontdekt wordt, is het zo belangrijk dat men de symptomen van in het begin ernstig neemt. Hier durft het wel eens fout te lopen! Vaak worden patiënten bij hun arts weggestuurd met de melding dat het allemaal niet zo erg is en het vanzelf wel zal verdwijnen. Meestal wordt de verklaring bij een éénmalige stressvolle gebeurtenis gelegd terwijl integendeel net het langdurig opstapelen van kleine ergernissen en moeilijkheden de bijnieren uitputten.

Bijvoorbeeld te weinig slaap, moeilijke relaties op het werk en in de familie, te veel of (te) weinig beweging, een job met weinig inhoud of voldoening, chronische pijnproblemen,... De dagelijkse wederkerende rompslomp die ons een gevoel van onmacht bezorgt zal ons ziek maken. En als u voor uzelf de oefening maakt, gaat u zeker één of andere storende factor kunnen aanwijzen.


Gelooft u ons, een duurzame oplossing van uw vermoeidheidsprobleem kan alleen als u ook deze obstakels aanpakt!

Hier onderaan vindt u een beknopt schema voor de aanpak van de eerste fase van uw vermoeidheidsprobleem.


Uiteraard zal niet iedereen hiermee tot een volledige oplossing komen, maar ook dan kunnen wij hulp bieden! Soms is het namelijk zo dat er nog andere diepliggende stoorzenders zitten, die eerst moeten aangepakt worden om tot een verhoogd welzijn te komen. Toch gaat een groot aantal patiënten met dit schema een duidelijke verbetering ondervinden.

Uit ervaring is dan ook gebleken dat het wenselijk is dat iedereen eerst dit basisschema gedurende een 8-tal weken doorloopt en zich dan opnieuw op de site aanbiedt voor opvolgingsadvies.

  • Basisschema vermoeidheid

Voedingssupplementen Aanbevolen gebruik
Dynaforce 3 x 30 druppels per dag
ADHS 2 x 1 tablet per dag

 

  • ​Eventueel aan te vullen met:

Voedingssupplement Aanbevolen gebruik
B-Strong 2 x 1 tablet gedurende de eerste week, nadien 1 x per dag


Deze B-vitamines dient u alleen bij te voegen wanneer het gehalte van Vitamine B12 bij een bloedonderzoek te laag zou zijn of bij een MCV hoger dan het gemiddelde.

Indien uw labo MCV normaal vindt tussen 80 en 100, mag u Be-Strong nemen indien u boven de 93 uitkomt.

Voedingssupplement Aanbevolen gebruik
Ferroforte 1 soeplepel per dag


Dit product stellen wij voor wanneer er naast vitamine B (zie hoger) ook een verhoogde behoefte bestaat aan ijzer. Dit is vaak het geval bij overvloedige maandstonden, bij intens sporten, in de puberteit,…

Het overwegen waard!

Bij langdurige vermoeidheid is de slaap vaak verstoord of verkort. Wij kunnen er niet genoeg op drukken dat het onmogelijk is beter te worden wanneer dit probleem niet aangepakt wordt.

Enkele tips:

  • Slaaphygiënegeen sport of stresserende bezigheden nét vóór bedtijd, geen koffie na de middag, zelfde ritueel, respecteer het bioritme en regelmaat,…

  • Melatonine of slaaphormoon: geeft vaak fantastische resultaten. Meestal pas na enkele maanden en is jammer genoeg alleen op voorschrift te verkrijgen. Aan te bevelen is een dosis van 0.2 tot 0.5 mg te gebruiken en dit onder de tong (sublinguaal) op te zuigen.

  • Relaxor: 20 druppels na het werk en dan nog eens 30 druppels vóór het slapengaan.

  • Lichaamsbeweging: is uiteraard ten stelligste aan te bevelen!

Het verhogen van de lichamelijke fitheid kan zelfs na een goede week tot een verbetering van het moeheidsgevoel leiden. Wel moet u langzaam en mild intensief beginnen wanneer u op dit ogenblik weinig of geen beweging heeft.

Bijvoorbeeld beginnen met wandelen of fietsen, 30 minuten 3 x per week volstaan ruimschoots in het begin, en kunnen nadien opgedreven worden.

Indien u hierdoor echter nog meer moe wordt, is dit voor u te vroeg en dient u dit enkele weken uit te stellen.

Meer van Slim Genezen

  • Een continue kwelling!

    Voor velen toch! Bijna dagelijks ontmoeten we mensen met deze klachten in onze praktijk. En uitzonderlijk zien we wel eens snelle en/of spontane genezingen. Jammer genoeg zijn deze op één hand te tellen. Deze ontsteking van het peesblad onder de voet (fasciitis), soms leidend tot een verkalking ervan (hielspoor), heeft inderdaad een beperkt spontaan herstel.

  • Hoe dit voor altijd uit de wereld helpen?

    Je zou er versteld van staan hoeveel keer we deze vraag per dag gesteld krijgen. Hier bovenop komt dan nog een aantal patiënten die voor gerelateerde problemen komen consulteren, doch niet beseffen dat oorzaak nummer 1 hier ook de darmverstopping is. We durven de schatting niet te maken hoeveel producten de inlandse apotheken dagelijks over de toonbank gooien om de stoelgang te bevorderen. En het begint al vroeg!

  • Een pot nat?

    Dit zou wel eens kunnen. We zien ze namelijk al eens samen voorkomen en in toeval geloven we niet zo snel. En toch gaat het niet makkelijk zijn om deze stelling hard te maken. De symptomen zijn namelijk totaal tegenovergesteld. Bij winterhanden (en –voeten) zien we een stuwing van bloed in de uiteinden die zo intens kan zijn, dat de huid niet alleen paars kleurt maar ook vaak huidletsels ontstaan zoals blaren en kloven. Bij het syndroom van Raynaud zien we compleet het tegenovergestelde: de vingers worden wit en blijven pijn doen tot ze terug opgewarmd zijn.

Volg Slim Genezen